Teach me how to see

Jag börjar bli riktigt trött på allt det är tjatet om invandrare och vilka folk som är stolta eller inte. Jag är trött på att människor inte respekterar och accepterar att alla är just det; människor!
Det enda som skiljer er åt är era inre. Inte utseendet.

Ni alla har en kropp. Två fötter och ben som vandrar, vissa mer eller mindre. Dessvärre finns det de som aldrig knappt står upp - och så finns det de som går mil varje dag. Ni alla har händer och armar som kan omfamna någon, skaka hand, heja på någon, arbeta och till och med slå någon. Det är inte bara de så kallade "värstingarna" som slår en annan. Det kan alla göra - men jag menar inte att man får det bara för att man kan. Ingen får slå någon.
Ni har alla ett par ögon som kan se både hemskheter och godheter. En näsa och mun.
Om dessa kroppsdelar hade sett exakt likadana ut på varje person, skulle det då finnas någon rasism? Eller mobbning? Skulle det vara bättre om alla såg ut exakt likadana ut? Det vet jag inte. Jag tror faktiskt vi skulle kunna hitta fel på oss själva ändå, kanske istället på våran insida.

Men nu är det bara så att alla ser olika ut, och detsamma är med våra hjärnor. Vi tänker alla olika, och vi är alla unika. Det finns ingen annan som du - känn dig stolt för att vara din egen med dina egna idéer, tankar, funderingar och personlighet! Du får uppleva ett liv som ingen annan någonsin kommer få uppleva! Din framtid är din egen, och du kan göra vad du vill. Bara du själv sätter begränsingarna. Ibland kanske man måste fråga sig själv; är det här rätt? Eller är det fel?
Då är det inte smart att fråga någon annan - för det är bara du själv som kan känna det, vad som är rätt och vad som är fel.

Jag vill att ni ska respektera att alla kan vara olika. Du kan tycka någon är konstig. Liksom, vem har inte tyckt att den där personen är jättekonstig - säger konstiga saker och beter sig väldigt egendomligt. Tänk då om och undra om kanske inte den där personen kämpar med att hitta sitt intre jag - vem han eller hon verkligen är. Denna person kanske skäms över sig själv, när allt bara blir fel - när han eller hon faktiskt trodde det var rätt. 
Alla kan ha sina dåliga stunder, och en genant handling kanske får alla att tycka att människan är dum i huvudet. Alla kan få en andra chans, tänk på det.

Min slutliga mening här är då alltså att ni alla är olika, men det är inte utseende som räknas - utan det är insidan som är betydelsefull! Ingen har en chans här i världen med elakhet och andra dumheter. Man behöver inte tro på karma, men man kan lita på att om man försöker göra livet bättre för andra så får du det automatiskt tillbaka. Det kan jag lova till 100%!



Så, nu har jag nog fått skriva av mig lite. Inte bästa texten som någonsin skrivit, men jag ville bara få detta sagt!

/Sarah



Kommentarer
Postat av: Lisa (Friday)

Hejhej ! tittade in på din blogg :)



Tkr du är sjukt duktig på skriva, och det var en bra text :) o du har alldeles rätt .. man ser alldeles för mkt på utsidan på folk och dömer, utan att se det fina på insidan ..

2010-05-24 @ 22:36:31
Postat av: Paperplain

Mirre, adda mig på msn! Jag saknar dig :)

[email protected]

2010-05-29 @ 20:37:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0